mity o nauce
Mity o nauce online
3 lutego, 2019
Potocznego angielskiego nie unikniesz!
17 lutego, 2020

Naukowo udowodnione sposoby skutecznego zapamiętywania

angielski online

Jak się uczyć, żeby się NAUCZYĆ?



Często zapisują się na nasze kursy osoby, które już prawie przestały wierzyć w swoją zdolność do nauczenia się języka angielskiego, mówiąc, że ‘nic nie wchodzi do głowy,’ ‘nic nie zostaje w głowie.’


Uczenie angielskiego od wielu lat pozwoliło nam dostrzec u tych wszystkich osób wspólny mianownik: mimo, że wielokrotnie podejmowały one próby nauki języka angielskiego, wcześniej, w różnych fajnych szkołach, różnymi atrakcyjnymi metodami, to jednak do tej pory wszystkim tym osobom brakowało jednego: informacji na temat JAK SIĘ UCZYĆ.

Co z tego, ze lekcje angielskiego były super, skoro praca samodzielna już jakoś nie szła. Brakowało strategii uczenia się. Nieznajomość technik pozwalających szybko i skutecznie zapamiętać sprawiała, ze wiele osób katowało się niepotrzebnie ślęcząc nad słówkami ze słownikiem długie godziny, z czego i tak niewiele pozostawało w głowie.
angielski online

Zapamiętywanie – metody i techniki skutecznego zapamiętywania

Dlatego postanowiłyśmy przyjrzeć się bliżej temu często napotykanemu problemowi, przeanalizować błędy, jakie popełniali nasi obecni kursanci w przeszłości i zaproponować Wam ten artykuł, gdzie w oparciu o nasze doświadczenie podajemy bardzo przydatne wskazówki dotyczące efektywnego uczenia się i skutecznego zapamiętywania materiału.

Metody zapamiętywania, które chciałybyśmy Wam przybliżyć, odnoszą się nie tylko do nauki języka angielskiego, czy języków obcych, lecz pozwolą Wam uczyć się szybciej i skuteczniej każdego przedmiotu!

1. Po pierwsze, mniej znaczy więcej!

Wystarczy poświęcić kilkanaście minut dziennie na naukę, niż wkuwać kilka godzin pod rząd.

Krócej, lecz częściej!

Coraz częściej słyszymy że’wystarczy 15 minut dziennie’ – bo wystarczy!

Ale pod jednym warunkiem: oprócz poznawania nowego materiału będziemy również powtarzać materiał z wczoraj, sprzed kilku dni lub tygodni.
Powtarzanie informacji dwadzieścia razy w ciągu jednego dnia jest mniej skuteczne niż dokonanie powtórki dziesięć razy w ciągu tygodnia, ponieważ Mózg potrzebuje czasu, by wytworzyć synapsy i połączenia wokół nowych informacji.
Nie chodzi więc o ilość przepracowanych z materiałem godzin, lecz o cierpliwość.

Dajmy sobie więcej dni i pamiętajmy o regularnych, ale za to krótkich, kilku – bądź kilkunastominutowych powtórkach.

2. Powtarzamy, powtarzamy, powtarzamy!

Powtórki – o nich właśnie teraz. Bo bez nich ani rusz! Okazuje się, że tutaj rządzi matematyka. Ale zacznijmy od wyjaśnienia.
Otóż istnieje tak zwana ‘krzywa zapominania’

Według niemieckiego psychologa Hermanna Ebbinghausa jest to zależność między ilością zapamiętanych informacji a upływem czasu, jaki nastąpił od momentu ich zapamiętania. Największy spadek ilości informacji jest na samym początku tj. zaraz po przyswojeniu materiału.

Dlatego ważne są pierwsze 24 godziny od zakończenia procesu nauki.

W skrócie wygląda to następująco: większość informacji ulega zapomnieniu w ciągu pierwszych kilku dni, a szczególnie w ciągu pierwszych 24 godzin od momentu uczenia się.
Te 24 godziny zaraz po nauce to tak zwana faza szybkiego zapominania, podczas której większość zapamiętanych podczas nauki informacji ‘ucieka’ z głowy.
Dalszy spadek ilości zapamiętanej informacji nie jest już tak gwałtowny, więc to, co nam ‘pozostało’ w głowie po fazie szybkiego zapominania, ‘wyparowuje’ z niej wolniej, niż informacje, które ‘wyparowały’ w fazie szybkiego zapominania.
Można więc wywnioskować, że bez powtórek po upływie 6 dni prawie nic z opanowanego materiału nie pozostaje w naszej pamięci.
 
Co zrobić, aby większość informacji nie ‘wyparowała’ z głowy w tej fazie szybkiego zapominania?

To proste: należy utrwalać te informacje!

Kluczowa jest powtórka już na drugi dzień, bo w ten sposób ‘zatrzymamy dla siebie’ większość informacji które chcieliśmy wczoraj zapamiętać.
Ważne są także i następne powtórki, jednak mogą one mieć miejsce w coraz większych odstępach czasu.

Podsumowując, jak się uczyć aby ‚zostało w głowie?’

  1. Powtórka na 1 dzień ‘zapisuje’ w głowie prawie 80% informacji
  2. Powtórka na 2 dzień pozwala zachować 85% informacji (z tego, co już tam zostało)
  3. Powtórka na 3 dzień = prawie całość zapamiętana. (z tych 85% które zostały wcześniej utrwalone).
    Trochę matmy, ale mamy nadzieję, że klarownie wyjaśniłyśmy Wam, na czym polega proces zapominania, a tym samym pomogłyśmy Wam zrozumieć, jak ważne są powtórki i utrwalanie poznanego materiału.

3. Jeszcze ciepłe, czyli efekt świeżości

Cóż to takiego? Jest to zjawisko, które polega na silniejszym oddziaływaniu informacji, które nadeszły jako ostatnie.

Dlatego chcąc, aby nasi kursanci zapamiętali jakąś ważną konstrukcję lub bardzo często używany zwrot, ‘zakańczamy’ nim nasze lekcje. Np. Chcąc nauczyć kursantów podczas naszych zajęć zwrotu ‘Thank you in advance’ czyli ‘Dziękuję z góry’, oprócz tego, że podajemy, wyjaśniamy i ćwiczymy go na lekcji, to jako ostatnie zdanie, już żegnając naszego kursanta, powiemy: ‘Thank you in advance for doing your homework!’ Zdanie to z pewnością utkwi w głowi naszego kursanta, ponieważ,w myśl ‘efektu świeżości’, jego umysł zanotuje informację, którą podano mu na lekcji jako ostatnią, jest więc ona ‘najświeższa.’

4. Pierwsze słowo do dziennika! – czyli efekt pierwszeństwa

Podobnie do efektu świeżości działa tzw. efekt pierwszeństwa – informacja otrzymana wcześniej wywiera zazwyczaj większy wpływ na tworzenie się ogólnego wrażenia, niż informacja otrzymana później.

Dlatego zapamiętujemy nie tylko pierwsze słowo naszego dziecka! Zapamiętujemy pierwsze zdanie, jakie powiedział do nas chłopak na pierwszej randce, pierwsze zdanie wykładowcy rozpoczynającego wykład, pierwsze zdanie z ulubionego filmu...
Ponieważ stare chińskie porzekadło brzmi: „Ważne jest, jak zaczynasz, ale i jak kończysz”,  (tak nam się przynajmniej wydaje, że istnieje takie mądre stare chińskie porzekadło!) - dziel materiał na porcje, w których będzie wiele ,,początków i końców".

Rób sobie więcej przerw i często zaczynaj i kończ naukę, a na początku i końcu staraj się umieścić najistotniejsze elementy materiału do zapamiętania.

5. Warto to robić przed snem!

Co takiego? – Uczyć się, lub powtarzać materiał!

Pomysł na powtórki o 23:00 stąd, że zostało udowodnione, że przed snem w naszym mózgu zachodzi tak zwana ‘konsolidacja informacji’- mózg robi sobie takie podsumowanie, bilans informacji nabytych w ciągu dnia.
Korzystne jest więc robienie powtórek krótko przed snem, ponieważ w jego trakcie mózg  bardzo intensywnie pracuje, by skonsolidować informacje zdobyte w ciągu dnia.

6. Skup się! Czyli siła koncentracji

‘Cicho, bo nie mogę się skupić!’ – Słyszy się często w akademikach podczas sesji egzaminacyjnych lub w pracy, kiedy mamy do rozgryzienia jakiś skomplikowany raport, a kolega nadaje o swoich planach na weekend.
Wiadomo, że koncentracja to podstawa do zrozumienia i zapamiętania informacji. Jakkolwiek fajnie jest uczyć się języków obcych w grupie, okazuje się, że samodzielna praca jest bardziej skuteczna, gdyż wtedy nasza koncentracja jest wyższa.
Przy okazji zachęcamy Was do rozważenia opcji samodzielnej nauki języka obcego, np. z interaktywną platformą e-learningową, gdzie możecie i słuchać, i powtarzać, i rozgadywać się z profesjonalnie opracowanym programem do nauki.

Kurs Talk At Ease umożliwia pracę samodzielną, więc gwarantuje dużą skuteczność dzięki wysokiemu poziomowi koncentracji u uczących się. 

7. Take a break!

Regularne przerwy w nauce są równie konieczne, co sama nauka, aby materiał na dobre ‘zagnieździł się’ w naszym mózgu.

Jeden cykl nauki nie powinien trwać dłużej, niż pół godziny.
Pamiętajmy także, że im dłuższy cykl nauki tym dłuższa powinna być przerwa, a co więcej - im dłuższy i trudniejszy do opanowania jest materiał, tym więcej potrzeba seansów nauki i więcej przerw!

Ponadto, jeśli uważasz, że masz ‚krótką pamięć,’ stosuj krótsze przerwy.

Koncentracja jest jak mięśnie, które po długotrwałym wysiłku potrzebują odpoczynku.

Pod tym względem kursy online są ‘lepsze’, bo można ‘pozwolić sobie’ na dłuższe lub częstsze przerwy bez obawy, że lektor ‘skasuje’ dodatkowe 50 zł za czekanie aż sobie odpoczniemy.

8. Śmiej się, ucz się, czyli Laugh and Learn!

Nauka jest najskuteczniejsza kiedy odbywa się w komfortowej atmosferze i kiedy jesteśmy zrelaksowani i w dobrym nastroju.

A co lepszego na zapewnienie dobrego nastroju, niż KOŃSKA dawka śmiechu i humoru?
Nasza autorska metoda Laugh & Learn’ czyli ‘Ucz się z uśmiechem’ nie jest jedynie formą dodatkowej rozrywki, lecz jest to bardzo świadomie przez nas dobrana metoda ułatwiająca naukę i zapamiętywanie.
Kiedy wprawiamy się w dobry nastrój, nasz umysł chętnie przeżywa te momenty, a potem równie chętnie powraca do przyjemnie spędzonych chwil, dzięki czemu samoistnie powtarza materiał.

9. Opowiem ci bajkę, jak koń palił fajkę, czyli moc historyjek

Historie, opowieści i anegdoty zapamiętujemy lepiej, niż suche fakty.

Co najlepiej pamiętamy z lekcji, wykładów, prezentacji? – Anegdoty!
Bo zostały opowiedziane w formie historyjek! Lub czemu łatwiej uczyć się w oparciu o przykłady, opisy sytuacji z życia wziętych? – Bo lepiej rozumiemy i lepiej zapamiętamy.
Aby lepiej zobrazować, wyjaśnić i zrozumieć teorie stosuje się w różnych dziedzinach nauki tzw. case studies. I dlatego właśnie warto ‘budować’ wokół informacji do zapamiętania historyjki.
Świadome efektu, jaki historie wywierają na proces zapamiętywania, oparłyśmy nasz kurs Talk at Ease o cykl zabawnych i interesujących historyjek o naszych zwierzęcych bohaterach, jednak obracających się w realnym świecie i mających bardzo życiowe, realne perypetie, jakie mogą przytrafić się każdemu z nas podczas np. Podróży za granicę.

10. Drzewo, auto, sex, buty, szkoła...

Które słówko od razu zwróciło Twoją uwagę? – No ok, wiemy które!

i nie ma się czego wstydzić, bo nasz mózg po prostu lubi wyławiać dziwne, nietypowe, szokujące i kolokwialnie mówiąc – „zboczone” słowa, zwroty czy informacje.

Podobnie sprawa ma się ze skojarzeniami. Im więcej skojarzeń, nawet tych naszych osobistych, dla kogoś z zewnątrz nie mających sensu, tym lepiej zapamiętamy materiał do nauczenia.

Mózg wtedy angażuje emocje, w związku z czym silniej procesuje dane zwroty czy konstrukcje. I w efekcie nie zapomnimy.

11. Obraz mówi więcej, niż tysiąc słów

Dlatego materiały wizualne w znacznym stopniu przekazują informacje, a występując równocześnie z tekstem – intensyfikują jego odbiór i tym samym pomagają zapamiętać.

Ponadto duża większość z nas to wzrokowcy – przynajmniej w jakimś stopniu!
Dlatego wykorzystanie obrazków, zdjęć, map pamięci pomaga zakodować informacje. Nauka zwrotów wzbogacona o wykorzystanie materiałów wizualnych będzie bardzo efektywna.
Kurs Talk at Tease stawia na grafikę: nasze autorskie ciekawe zdjęcia z bohaterami – zwierzakami, w różnych miejscach na świecie, pomogą nauczyć się słówek, zwrotów i konstrukcji nawet najbardziej sceptycznym wobec swoich umiejętności nauki Kursantom.

Robimy to za Was

Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas metody skutecznego zapamiętywania zaowocują szybszą i skuteczniejszą nauką czego tylko będziecie chcieli się nauczyć.

My namawiamy do wypróbowania tych technik podczas nauki języka angielskiego.
Starajcie się pamiętać o wadze powtórek, wpływie atmosfery i samopoczucia na stopień przyswajalności materiału i o skuteczności wykorzystywania znajomości efektu świeżości efektu pierwszeństwa oraz o stosowaniu pozostałych metod o których wspominamy w powyższym wpisie.
My same, tworząc nasz kurs Talk at Ease, miałyśmy cały czas na uwadze zastosowanie wszystkich powyższych składowych skutecznej nauki, więc wybierając nasz kurs dostajecie ‘gotowca’, który jest stworzony w taki sposób, abyście mogli skoncentrować się na samej nauce, a metody zapamiętywania zostały tam uwzględnione w postaci: powtórek, historyjek, skojarzeń – absurdalnych i taboo, ciekawej grafiki (zdjęcia ilustrujące ten artykuł to właśnie fragmenty naszego kursu!) wykorzystania efektu świeżości i pierwszeństwa, oraz umożliwienia Wam nauki w dogodnych dla Was porach, bardzo wiele razy w ciągu tygodnia, w myśl zasady: ucz się krócej a częściej, oraz wieczorową porą, przed pójściem spać, w myśl reguły dotyczącej konsolidacji informacji.
Niech nasz bohater, konik Horacy, wspiera Was w nauce, i pamiętajcie – Horacy wieczorową porą równa się skuteczna nauka!